TIBBÎ
BİYOLOJİ VE GENETİK DERSİ
BİLİMSEL
METOT VE MOLEKÜLER BİYOLOJİ
(TIP FAKÜLTESİ DERS NOTLARI)
(TIP FAKÜLTESİ DERS NOTLARI)
Necdet
Ersöz
Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
Moleküler
Biyoloji Nedir?
Moleküler
biyoloji, moleküler düzeyde gen yapısı ve fonksiyonlarıyla ilgilenen, biyolojinin alt bilim
dallarından biridir. Gen odaklı bir bilim olmasından ötürü özellikle genetik ve
biyokimya ile pek çok ortak çalışma alanına sahiptir. Moleküler biyoloji,
doğada meydana gelen spontane olayların laboratuvar koşullarında sınanmasına
olanak sağlayarak bu doğal olaylar üzerine ileriye dönük yorumlar yapılmasını
sağlar.
Bilimsel
metot, doğal olay ve olguları araştırmak için kullanılan
bir dizi adımdan meydana gelmektedir. Bilimsel bir yöntemin temel basamakları
olarak probleme yönelik sorular sorma, gözlem ve araştırma yapma, bir hipotez
geliştirme, hipoteze dair deneyler yapma, deneylerden elde edilen bulguları
toplayıp anlamlı bir hâle sokma, sonuçları derleyip literatüre kazandırmayı
sayabilmekteyiz. Bu adımlara bir bakalım:
·
Problem/soru
adımı: doğal fenomenlerle ilgili problemler için deneyler
ve gözlemlerle çözülebilir nitelikte olduğu düşünülen sorular ortaya atmak
·
Gözlem/araştırma
adımı: ilgilenilen konuya yönelik gözlem ve araştırmalar
içerisinde olmak, natürel çevreyle duyusal ve bilimsel açıdan iletişimde olmak
·
Hipotez
geliştirme adımı: üzerinde durduğumuz probleme ve sorular
için olanaklı çözümler sunmak. Bu çözümler bilimsel olarak test edilebilir olmalı ve sıklıkla “eğer öyleyse, şu şekilde olması beklenmektedir” şeklinde
kurulmalıdır.
·
Deney
yapma adımı: deney koşullarına uygun bir prosedür
takip ederek çeşitli bilimsel materyallerin yardımıyla hipotezi ölçülebilir ve
ifade edilebilir şekilde test etmek
·
Bulguları
toplama ve analiz etme adımı: bir önceki aşama
başarılı bir şekilde tamamlanmışsa bulguları toplama ve gerektiğinde yeniden
test etme, sonuçları çeşitli matematiksel ve görsel içeriklerle ifade etme.
·
Çalışmayı
sonuçlandırma adımı: çalışmanın bir aşamasında ortaya atılan
hipotezi destekleyen ya da reddeden bulguları içeren bir sonuç ortaya koyma,
elde edilen bulguları bilim literatürüyle paylaşma ve ileri çalışmalar için
birtakım önerilerde bulunma
·
Çalışmayı
yayımlama adımı: elde edilen sonuçları bir makale
formunda, bilimsel yayın kriterlerine uygun olarak okuyuculara ve diğer bilim
insanlarına sunma
Deneylerde
Bağımlı ve Bağımsız Değişkenler, Hipotez ve Kontrol Grupları
Deneylerde bağımlı değişken ya da cevap veren değişken terimi, bağımsız
değişkende meydana gelmesi mümkün değişkenlere göre değişebilen veya ondan
etkilenen bir faktör olarak tanımlanır. Bağımsız
değişken ya da manipüle edilen
değişken, genellikle deneyi yapan birey tarafından kasıtlı olarak
değiştirilen ve bu şekilde deneye dâhil olan diğer değişkenlerin değişiminin
gözlendiği bir faktörü belirtir.
Hipotez,
bağımlı ve bağımsız değişkenlerin ilişkisi üzerine, yani araştırdığımız
problemler ve sorularımız hakkında ürettiğimiz geçici ve olası bir çözüm
yoludur. Yukarıda bahsettiğimiz gibi hipotezler, bilimsel çalışmanın bir
basamağında deneylerle olgusal olarak test edilir ve başarısına göre bilimsel
literatürde yer bulur.
Kontrol
grubu, bir bilimsel deneyde standart kıyas için kullanılan bir deney grubu olarak belirtilir.
Kontrol grubu, deneyde varsayılan özelliklere sahip olan grup olup üzerinde
çalışılan diğer gruplarda deney öncesi ve sonrasında değişimler kontrol grubu
baz alınarak not edilebilmektedir. Kontrol grubu ve bu deney gruplarının
farklılıklarının başarılı bir şekilde incelenebilmesi için, kontrol ve deney
grupları, odakta olmayan kriterler ve ölçümler açısından muhakkak denk, eşit ve
aynı tutulmalıdır. Tüm deneyler, bir deney grubu üzerinde çalışılır. Deney sabiti, bahsettiğimiz şekilde
deneyde incelenmeyen diğer özellikler olup deneyin doğruluğu bakımından deney
öncesinden bitimine dek sabit şekilde tutulur. Deneyin sağlamlığı açısından
çalışmalar birden fazla kez kontrol ve test edilir. Yapılan denemelerden elde
edilen ölçümlerin genellikle aritmetik ortalaması alınarak işlem yapılır. Bu
şekilde net değerden sapmalar mümkün olduğu kadar azaltılmaya çalışılır.
Vurgulamamız gereken bir
önemli nokta daha vardır. Her ne kadar bilimsel metod basamakları yukarıda
ifade edildiği şekilde bir skala formunda gösterilse de, pratikte bilimsel bir
çalışma çoğu kez bu şekilde statik, merdivensi ve tümüyle tahmin edilebilir
adımlar üzerinden yürümez. Bir bilimsel çalışmanın muhakkak ilk adımlardan
biriyle başlayıp ve muhakkak son adımla bitmek gibi bir zorunluluğunun
bulunmadığını aklımızda tutmalıyız. Bilim, son derece dinamik, çok dallı ve
tahmini zor süreçlerle yürüyen bir etkinlik olup metodolojisinin burada ifade edildiği şekilde
sıradan bir lineer hat üzerinde olmadığı nitelikleri bünyesinde barındırmaktadır. Burada ifade ettiğimiz basamaklar, klâsik bir bilimsel çalışma
ve metod için sıklıkla ders kitaplarında geleneksel olarak kabul edilmiş bir
formu ortaya koymaktadır.
Bu yazıda, tıbbî
biyoloji ve genetik derslerine giriş için öğrenmemiz gereken bilimsel yönteme
kısaca göz attık.
Yazar:
Necdet Ersöz (Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi)
Yorumlar
Yorum Gönder
Görüş, öneri, soru ve eleştirilerinizi lütfen bildiriniz. Yapıcı yorumlar değerlendirilecek; kişilik saldırıları ve üslûp hataları engellenecektir.